Wielen onderhoud

onderhoudwiel
Spaken
Het is van essentieel belang voor de levensduur van een wiel dat het wiel goed word ‘ingereden’.

Het is van levensbelang voor het wiel dat er na een eerste training van 15-20 minuten de spaken nagespannen worden. LET WEL op door het rijden word een naaf warm. Laat altijd eerst de naaf geheel afkoelen voor men begint met het naspannen van de spaken.

Het aanspaken van de spaken gaat als volgt. Begin altijd bij het ventielgat. Loop alle spaken na en zorg ervoor dat je de spaken zeker niet heel strak aandraait. Loop zo alle spaken na en draai spaken die los zijn gaan zitten aan. Spaken die nog vast zitten niet nog enkele slagen vaster draaien.

Herhaal dit naspannen ook nog na de tweede en derde keer rijden. Hierna liggen de spaken perfect in de velg en naaf . Als de wielen goed zijn nagespannen moeten de spaken allemaal op spanning blijven zitten. Blijf de spaakspanning regelmatig controleren. Het gebruik van een momentsleutel is aangeraden maar dan wel een waarvan het moment is in te stellen. PAS OP er zijn momentspaaksleutels op de markt die niet instelbaar zijn maar deze spannen de spaken te strak.

PAS OP: Een spaak moet bij grote krachten op het wiel kunnen uitrekken. Als de spaken te vast gespannen worden kan de spaak niet meer rekken en kan hij breken. Zorg er dus voor dat de spaken nooit heel strak aangespannen staan!

Spuit regelmatig kruipolie op je nippels om te voorkomen dat de nippel op de spaak vast gaat zitten.

Lagers en afdichtingen
Maak lagers en afdichtingen regelmatig schoon en plaats er op zijn tijd nieuw vet tussen.

Controleer de lagers regelmatig op slijtage en wanneer nodig vervang ze op tijd. Een kapot gelopen lager kan de hele naaf verwoesten en een crash daarna is niet uitgesloten.

Tandwiel en schijfbouten
Zorg ervoor dat de tandwielbouten en schijfbouten regelmatig nagetrokken worden. Als deze los lopen zal dit het einde voor de naaf gaan betekenen!